top of page

Corbion weekend 2020

Op 26 september had een groep Pinkers afgesproken aan de Florre. De eerste op de afspraak was Kurt, niets kon hem tegenhouden. In geen tijd was de groep voltallig. Drie gepensioneerden en iemand die nog niet aan zijn pensioen denkt. Een vierde gepensioneerde legde het startmoment vast op beeld. Via de kathedraal van Doornik reden we naar Audregnies. Daar was de eerste stop in taverne Le Silly. De jongste motorrijder liet ons eerst binnen gaan. Sabine vulde het boek in bij de ingang, ja het was coronatijd. De uitbater vroeg wat we wilden bestellen en wat er in zijn boek was bijgeplaatst. Het was zijn boek voor de reservaties van het restaurant. We konden een koffie krijgen, een kleinigheid om te eten niet , met de coronatijd. Er werd terug gereden, best dat we niets hadden gegeten, want over de kasseiweg had het kunnen veranderen van richting in onze maag. Na 13 uur aangekomen in Beaumont en we stapten in Le Mouton Blanc binnen. Daar konden we wel iets bestellen om te eten. Een vrouw kwam opnemen, het werden 6 koffies en 6 maal willoof in ham. De vrouw vond het een gemakkelijke bestelling en vertrok in haar keuken. In geen tijd stond ze terug aan onze tafel. Ze hadden maar 4 willoof in ham, dan maar 2 koninginnenhapjes besteld . De vrouw kwam weer aan onze tafel, er was maar één koninginnenhapje. Het was iets na14uur, we konden niet wachten op de regen en zijn vertrokken naar Givet. Een 60 km verder gestopt bij Taverne Le Relais, het was koffietijd. Na een halve tas begon het te regenen. Nu konden we niet meer wachten en plaatsten ons opnieuw op de moto. Een kwartier later was het opgehouden. We reden maar, de voorzitter voelde het aankomen, een kramp na 33 jaar huwelijk. Er werd gestopt, een broek ging omlaag en de leden brachten de zalf aan. De moto op en weer verder gereden. Rond 17 uur aangekomen bij het hotel in Corbion met een 250 km. We kregen een plaats voor de moto's. Best dat er maar 4 echte motorrijders waren, want de garage was gevuld met 4 moto's. De kamers waren zeker perfect. Algauw hadden we een gevulde cirkel met aperitievers. De groep was nog niet volledig. Veerle, Keetje en Stok waren nog onderweg. Zij lieten ons wachten tot na 20 uur om aan tafel te gaan. We konden vlug eten, want we hadden al geaperitiefd . Het menu had een voorgerecht, soep, hoofdgerecht en dessert en het was lekker. Toen alles op en uit was, werd het tijd om te gaan slapen bij sommigen. Dag 2 De afspraak was om 8:30. Voor tijd zaten Keetje en Stok al aan de ontbijttafel. Na 10 minuten was de groep compleet. De voorzitter en Marijke waren de laatste, maar met een kramp is dat zo. Wat je wilde voor ontbijt kon je aanduiden op een lijstje voor 4 personen. Tot grote verwondering geen verwarringen aan de tafel. De motorclub telde vier deelnemers. De rest stuurden we naar Bertrix in de leisteenmijn. De voorzitter zorgde voor de sleutel van de garagepoort. Hij gaf ook zijn regenpak mee als steun. Zo vertrokken drie moto's. De regen spoelde nog een half uurtje de wegen. Toen we tankten in Bouillon was het gestopt met regenen. In Neufchateau stopten we voor de eerste maal in de pub Le Newio. Waar we konden boffen met het weer. Voor we terug op de goede weg kwamen, waren er wat problemen met de wegenwerken in het centrum. Tegen de middag reden we La Roche-en-Ardenne binnen. We stapten er Signe Jeanne binnen. We werden gevraagd of we gereserveerd hadden, waarop we "Neen" antwoordden. We kregen plaats. Een kwartier later was er al geen plaats meer in Signe Jeanne. We konden weer verder rijden. Toen we door Rochefort reden, voorbij de bouwwerken van de Planckaerts, zagen we dat er nog veel werk ongedaan was. Aangezien ze er zelf niet waren, moesten we ook niet stoppen om een handje te helpen. In Paliseul gingen we een bezoek brengen bij Taverne Le Fût. Daar zouden ze wel een Orval hebben. Bij het verlaten van Le Fût wisten ze daar dat het Rudy en Jef was, want we hadden onze sweater aan van de motorclub. We gingen de laatste bochten in van de dag via Rochehaut "Le Tombeau du Géant", het graf van de reus, waar we nog enkel de voeten van Jef over het muurtje zagen liggen, 't was wel schrikken. Bij het hotel gekomen hadden we 240 km gereden en een klein half uurtje regen gezien. Terwijl we de motos terug in de garage plaatsten, werden we uitgenodigd door de voorzitter en zijn vrouw. We mochten iets drinken op het 33 jaar huwelijk. Daar wil ieder een bij zijn en we hadden de kassa ook nog. Met volle verwachting gingen we naar de eettafel. Plots hoorde ik zeggen " Het is best dat Pierre niet mee is" ik schrok, maar het was omdat het bordje van het voorgerecht goed gevuld was met geraspte wortelen. Het was wortelsoep een voorgerecht van eendenpaté met vele geraspte wortelen. Het hoofdgerecht , lamskoteletjes en dauphinois aardappelen . Na het avondmaal werd afgesproken, om vroeger aan de ontbijttafel te komen. Dag 3 Corbion Vanaf 7u45 zaten de eerste verbruikers al aan de ontbijttafel.  De avond voordien ging de helft deze morgen “Goedemorgen, goedemorgen” zingen, maar niemand zong een noot. Ze aten liever. Er werd gezegd hoe ieder zijn terugweg ging maken. De voorzitter ging recht naar huis rijden. Cis en Yves reden ook naar huis. De groep motorrijders reden van bocht naar bocht tot in Revin. Daar waren we een derde van de groep drie minuten kwijt . Gestopt in Rocroi voor koffie en een sigaret, daar is altijd een tijdje voor. We hebben Rocroi kunnen verlaten zonder ongevallen. Om 12u30 zaten we opnieuw in Le Mouton Blanc te Beaumont. Het was daar dat we Veerle, Keetje en Stokke terug zagen. Wat we bestelden om te eten, kregen we. Om 14u terug de moto op. We moesten nog een Chinese vrijwilliger hebben, om een deeltje voor te rijden. We werden naar Mons geleid. Als we Mons voorbij waren hebben we maar één kasseistrook gekregen. We hebben wel twee olifanten tegen gekomen. Eens we in Ath waren leek alles duidelijk en stopten we op de markt. In het laatste deel hebben we geclaxonneerd voorbij Geertje. Toen we door Harelbeke reden hadden we geen druppel regen gezien. Het weekend werd afgeklopt met 745 km op de teller en hooguit een uurtje regen.

Verslagmaker Rudy

Zoals beloofd klein verslag door Keetje

Wij keken er naar uit om eens niet naar zee te gaan en weer eens naar de Ardennen te kunnen gaan .

Motor weekend kan je het niet echt meer noemen, daar er maar een paar motorrijders waren .

Het slechte weer, 60 +(hahaha ),pijnlijke rug enz enz

Dat doet er niet toe, toch voor ons niet .

Feit dat we eens samen zijn, de mensen beter leren kennen is  tof en leerrijk .

Dank aan de tip van Sabine hebben we de  leiesteenmijn  bezocht in Bertrix.

Gelukkig helm op , af en toe tok ,tok ,tok helm tegen de leistenen .

De gids zag er uit als een echte scouts boy , moest niet veel zeggen want  door de luidsprekers volgden we ons parcour in het Nederlands .

Verder hebben we zaterdag met de president Johan en zijn harem (Veerle, Anneke, Marijke en ikke) nog een mooi wandeling kunnen maken van 1,5 u in Corbion, mooi streek zeg . Ik wou nog wat verder wandelen , maar we hadden geen idee hoeveel km die tocht was, dus wijselijk retour hotel.

En moet zeggen hotel , eten gastvrijheid dik in orde .

ontbijt kon je ter plaatse alles bestellen op lijstje door corona gedoe geen buffet , maar dat liep heel vlot, avondeten kwam men serveren , hapje ;soepje , voorgerecht , hoofdgerecht , dessert . top.

Om dan nog te spreken van de orvallekes en goeie wijn.

Ook nog dikke proficiat aan het 33 jarige getrouwde koppel.